آنچه دوستان روشنفكر مذهبي ما از آثار دكتر ايراد ميگيرند، بيشتر با نظر
به كتاب امت و امامت است ابتدا بايد به بررسي شرايط اجتماع پيراموني پيامبر به
هنگام ظهوربپردازيم؛ در جامعه زمان پيامبر تنها قانون حاكم، قانون قبيله بود و نه چيز ديگري. در آن شرايط اساسا نميشد چيزي از سياست و حكومت
گفت، چه رسد به اينكه خواسته باشيم از انواع، اقسام و لوازم آن حرفي بزنيم
در جامعه زمان ظهور پيامبر، تنها چيزي كه وجود دارد قبيله است و
شيخ قبيله؛ شيخ قبيله هم حاكم است، هم قاضي، هم فرمانده لشكر و اقتصاد و آداب و رسوم و سنتهاي قبيله را هم در دست دارد. از
ويژگيهاي بارز نظام قبيله، بسته بودن آن و لايتغير بودن سنتهايش است اگر كسي بخواهد از سنتها سرپيچي كند، مطرود قبيله است و يا حتي قرباني ميشود. حال پيامبر با اعلام نبوت خويش و ارائه اسلام و بعدها
هجرتي كه انجام داد، درست برخلاف قبيله پيش رفت. قبيله يك نهاد ايستا بود و هجرت يك حركت پويا براي درهم شكستن آن چارچوب ايستا و
خشك و به حركت درآوردن انسان در مسير تاريخي خودش. از اين
جهت است كه دكتر معتقد بود اسلام برنامهاي براي رهبري بشر داشت كه كاملا بر دموكراسي پايهگذاري شده بود. اما پيامبر شرايط خاص
آن هنگام را در نظر داشت و از اين روست كه مرحوم شريعتي ميگويد
اگر دموكراسي به معناي واقعي در آن روز به اجرا درميآمد، جامعه دچار
هرج و مرج ميشد و متلاشي ميگرديد و اصلا چيزي با عنوان <جامعه> باقي
نميماند با اين تفاسير شريعتي معتقد است پيامبر در اين حال يك كار مرحلهاي
را با در پيش گرفتن <دموكراسي ارشادي يا متعهد> انجام داده است. دكتر
ميگفت مردم بايد خود سرنوشت خويشتن را اداره كنند و آينده خود را به دست بگيرند، اما به تدريج و با آموزشهايي كه بايد به آنها در
طول 12 نسل داده ميشد تا اين امر به عنوان يك فرهنگ در ميان
مردم پذيرفته شود. به هر روي بعد از فوت پيامبر، عدهاي يك اصل دموكراتيك به نام <شورا> را (كه در قرآن هم بر آن تاكيد شده بود)، مطرح كردند و با سوءاستفاده از آن، دوباره همان مباحث قبيلهاي (اوس و خزرج و قريش) را زنده نمودند و بدان دامن زدند و مانع پيگيري آن روند شدند.
جداي از اين بحث خاص دكتر شريعتي در كتاب امت و امامت، در
بررسي ساير آثار وي، به وضوح ميبينيم كه او پيوسته به دنبال
آزادي و دموكراسي است و حتي ميگويد آرزوي تنها يك لحظه نفس كشيدن در آزادي را دارم. اصلا هجرت دكتر براي ايجاد
محيطي بود كه در آن يك جمع مهاجرنشيني ايجاد شود و او بتواند
اصول موردنظر خود را به اجرا درآورد، كه البته اجل مهلت نداد
--------------------------------
بخشی ازپاسخ دكتر سيدمحمدمهدي جعفري به منتقدين شريعتي
روزنامه اعتماد ملی 28/3/1386
----------
عکس :شریعتی کنار همسر
۱ نظر:
سلام
ممنون از اطلاعات فیلم ویلون قرمز
ممنون از مطالب خوب
و بعضی وقتا هم موبایلتون روشن باشه بد نسیت
تهران بودم و خیلی زنگ زدم متاسفانه خاموش بودید
اینورا تشریف بیارین خوشحال می شیم
من عموما خاموش نمی کنم البته :-)
ارسال یک نظر